divendres, de febrer 12, 2010

Coc de llardons i torró de Xixona (i sobrassada)


La tradició mana que per dijous llarder s’ha de menjar coca de llardons. Al blog ja hi tinc posada la típica d’aquí, de pasta de full, per això m’ha fet il·lusió fer-ne una de diferent:




Veient el programa de IB3 TV Sa bona cuina de Paquita Tomàs vaig descobrir que a Mallorca es fa una coca de llardons diferent, amb llardons i torró afegits a la típica coca de llevat Royal. Aquesta coca es decora amb unes rodanxes de sobrassada (que es noti que és mallorquina!) repartides pel damunt, sucre i pinyons, i s’enforna tot plegat. Ha de ser bona per força, oi?

Tenia moltes ganes de tastar aquesta coca tan diferent però com que a casa no ens agrada la sobrassada i em semblava un còctel massa explosiu, he canviat la sobrassada per fruita confitada (o carabassat, com diuen a ses Illes) que també és típic mallorquí. Ara bé, si us agrada la sobrassada, feu-la així, que és l’autèntica i més adient pel dijous llarder ;)

El resultat és una coca gustosíssima, on pots distingir perfectament els sabors que donen els llardons i el torró; queda esponjosa i humida, ideal per esmorzar i agafar forces abans de sortir escalar ;)

Aquí teniu la recepta:

Ingredients:

· 100g de mantega pomada
· 100g de mel
· 5 ous
· 300g de farina
· 2 culleradetes de llevat
· 100ml de llet
· Un polsim de canyella en pols
· Pell de llimona ratllada
· Un polsim de sal
· 150g de llardons
· 150g de torró de Xixona
· 1 tasseta de rom
· 80g de panses
· 50g de pinyons
· Carabassat (o sobrassada, l'autèntica)

Preparació:

Macerar les panses amb el rom.
Barrejar la mantega amb la mel. Afegir els ous i barrejar bé. Incorporar la farina tamisada i el llevat. Afegir la llet, la sal, la canyella, la llimona i barrejar bé. Deixar reposar ½ hora.
Afegir les panses escorregudes, els llardons trossejats i el torró picat ben fi. Abocar la barreja en un motlle untat amb mantega i farina, repartir el carabassat i els pinyons per sobre, espolsar amb sucre i coure-ho 40 minuts a 180º fins que sigui cuit.

Bon profit !

50 comentaris:

Ivana ha dit...

prime?? biennn!
té una pinta increible!! prenc nota!
bon cap de setmana!
petonets

Enkeli ha dit...

T'ha quedat genial! tot i que no soc amant ni de les fruites conditades ni de les panses té una pinta boníssima! :)

starbase ha dit...

Al contrari que el meu dietista (si existís) jó soc moolt fan de la bona sobrassada.

Per tant, si algún dia m'hi poso, la farè amb la versió original. :-)

Francesc ha dit...

Quina bona pinta que fa aquesta coca!!! Sempre em quede amb ganes de fer "Coca de llardons" perquè ací els venen salats i no hi ha manera... Per cert, al País Valencià també en diem "carabassat" de la fruita confitada. Salutacions

Ester ha dit...

Pontent, potent de veritat.
Una bona opció per un bon esmorzar
Una abraçada
Ester

Mercè ha dit...

Gemma, quina bona pinta aquesta coca de llardons mallorquina! Això sí, amb la sobrassada ha de ser molt bona!! ;)
Petons!

Laia ha dit...

Gemma ja veig que te'n vas sortir. Fa una pinta genial i pels amants de la sobrassada com jo ha de ser un contrast de gustos genial. La poso a la llista de pendents.
Petons

Caminar sin gluten ha dit...

¡Menuda pinta! Y con esos ingredientes que has utilizado, tiene que resultar una torta exquisita.

Por cierto, las tortas de chicharrones que conocíamos, son más finas, pero esta es una verdadera maravilla.

Besotes y a ¡disfrutar de la torta!

Ana y Víctor.

MaryLou ha dit...

Qué original!!! T'ha quedat estupenda com sempre!!! no coneixia aquesta recepta, pero de ben segur que la faré, ens agrada molt la sobrasada.
Petonets

PILAR ha dit...

Amb la gana que tinc en aquests moments i la pinta que te aquesta coca estic a punt de donar una queixalada al monitor. Una passada de coca. A mi m´agrada la sobrasada, i amb mel està boníssima i segur que a la coca també queda be.
Petons!

Anònim ha dit...

Tot i que estic a dieta , fa tant de goig,que la faré per a la familia, i jo la oloraré.
Gràcies.
Rosa

Silvia ha dit...

Esta me la termino yo de una sentada. Con semejante aspecto no se resiste nadie. A ver quien es el guapo que dice que no a un trocito ¿eh?
Genial.

Besos.

Anònim ha dit...

D'aquest tipus és de les que a mi m'agraden, més com a coca casolana.
Salut!
Gemma

xisca ha dit...

Hola Gemma,
T'ha quedat molt bé la coca , també se'n fan sense torró i amb el carabassat i la llangonissa ,normalment s'empra aquesta per a fer les coques de dijous llarder . La llangonissa és quasi igual que la sobrassada però té una altra forma. A casa hem feim una que és tovada de dos dies i té patata bullida , és boníssima . Avui en dia hi ha molt poca gent que la faci perquè dur feina i temps ,et passaré la recepta . També se'n fan amb pasta d'ensaïmada i a damunt s'hi posa el carabasassat i la llangonissa.

La teva té molt bona pinta , si pots veure TV Mallorca fan un programa de cuina que està molt bé que es diu Passa'm la sal.

M'ha quedat molt llarg això. Perdó

Una besada

xisca ha dit...

Ah!!!!!!!! Mira si som molt mallorquins els mallorquins, que fins i tot a la sopa , si , si a la sopa posam un pessic de sobrassada per donar-li gust i color i no hi ha farcit que no en dugui, je ,je

Núria ha dit...

Gemma la veritat es que es molt original....i l'aspecte boníssim.
petons

Gemma ha dit...

Ivana, més bona pinta té el teu croissant de massapà!!!

Enkeli, doncs no hi posis panses ni fruita, només amb els pinyons quedarà igual de bona ;)

Starbase, dec ser de les poques persones a qui no agrada la sobrassada... però només de pensar-hi ja em surten grans, je jeje...

Francesc, aquesta coca queda poc dolça, és un contrast dolç-salat molt bo. I el carabassat també és típic de València, oi?

Ester, per esmorzar és ideal, que amb totes les calories que porta va molt bé tenir tot el dia per cremar-les, je je je...

Mercè, tenia ganes de fer una coca diferent de la que faig cada any amb pasta de full... i realment, és moooolt diferent ;)

Laia, sí, ja veus que al final la vaig fer, je je je... i ja no en queda ni una engruna!!!

Ana y Víctor, aquí las cocas de chicharrones también son más finas, esta es una receta distinta de Mallorca que tambien está muy rica.

MaryLou, si t'agrada la sobrassada, fes-la i segur que triomfaràs. Amb els lardons i el torró queda moooolt gustosa ;)

Pilar, és curiosa aquesta combinació dolç-salat de la coca... salat pels llardons i la sobrassada i dolç pel torró i la mel... queda boníssima!

Rosa, em sembla que és la coca més anti-dieta que he fet mai!!! I ja no diguem pel colesterol... entre els llardons i la sobrassada, la sola olor ja deu pujar el colesterol, je je je...

Silvia, para desayunar nos ha encantado, nadie ha podido resistirse ;)

Gemma, les típiques coques de Royal fetes a casa són boníssimes, oi? Molt millor que qualsevol pasta industrial...

Xisca, passa'm tooooootes aquestes receptes!!!!! M'has fet venir ganes de provar-les totes, sobretot la de patata bullida i la d'ensaïmada!!!
Per cert, quan fan aquest programa de cuina? A veure si miro la programació a la web...
A les Illes feu unes coques boníssimes!!!!

Núria, precisament és el que volia, fer una coca diferent a la típica de pasta de full.

Assur ha dit...

Sóc un fanàtic de la cuina mallorquina. Només per posar un parell d'exemples, et diré que no hi ha, per a mi, embotit més deliciós que la sobrassada, ni cap pasta, per a mi també, que iguali a la ensaïmada (quan són de debò, eh?, i no pas aquestes que estan fetes amb pasta de bioix), per tant, Gemma, estic seguríssim que aquesta coca de llardons ha de ser EXQUISIDA!!!!!!! QUINA MERAVELLA!!!! Ja te'n parlaré, ja!

Assur ha dit...

AIGGGGGG!!! Acabo de llegir el comentari de la Xisca, i tot i que tinc pressa per anar a treballar, no vull que se m'escapi animar-la perquè et passi aquestes receptes de què et parla i tu ens en facis cinc cèntims.

Margarida ha dit...

I jo buscant la sobrassada i no la trobava enlloc! És clar, si no n'hi has posat! A mi tampoc m'agrada aquest embotit, i crec que substituir-la per la fruita confitada ha estat un encert! Ara, per menjar-ne només un trosset, que deu portar un munt de calories!!!

Cuinetes-Carme ha dit...

Ummm, ha d'estar bona!!
Però amb la fruita com l'has fet tu, més que bona.
Salut,

Rosanna Guillem ha dit...

Mmmmm, quin tall més exquisit!!!

xisca ha dit...

En quan pugui t'envïo les receptes. En quan el programa de Passa'm la sal , ho fan a Televisió de mallorca no IB3 no si es veu a Catalunya , però la pàgina web és wwww.passamlasal.es. També a Ona Ràdio que és la ràdio de Tv Mallorca , fan un programa de Passa'm la sal i el dial és 98.0FM . Bé , si entres a la pàgina web www.rtvmallorca.cat trobaràs tota la informació.

En quan puguis cumpliré la promesa.

Fins aviat.

Gemma ha dit...

Assur, m'encanta la disfressa de la teva foto, genial quina idea més bona i divertida!!! Je je je... que es noti que és carnestoltes, oi?
Aviam si proves la coca, però amb sobrassada... i ja em diràs si t'agrada, eh? Nosaltres som fans de tot el que ve de les Illes, coincideixo amb tu que les ensaïmades (les bones!) són la millor pasta del món!!!

Margarida, quin descans veure que no sóc l'única a qui no agrada la sobrassada... ja em començava a sentir una mica "bitxo raro" ;)
El carabassat és una bona alternativa, oi?

Carme i Rosanna, és boníssima i una bona alternativa a la coca de llardons de sempre.

Xisca, a casa rebem IB3, crec que televisió Mallorca no... però ara em miro la web que em dius, segur que hi trobaré les receptes.
I quan puguis, ja veus que el teu oferiment de passar-nos receptes ha tingut molt bona acollida, je je j...

dolorss ha dit...

Ostres, quina combina de sabors i aromes mes bona. Lo de la sobresada o carabassat al damunt i les fruites m’ha deixat ben sorpresa i admirada.

ARA ha dit...

Deu meu, quina cosa mes bona, a mi m'agrada tot tot i tot, només tinc turró, em faltes els llardons i la sobrasada, pero la coca ha de estar mortal.

petonets

Ara.

Laura. ha dit...

Que rico, se lo vi a Auro hace tiempo, no lo conocia, pero no lo he probado nunca, desde luego tiene que ser cuanto menos, curioso.

Besos!

Maria ha dit...

Uf, com tu dius, explosiva... Jo, més discreta, he preferit provar les mandarines ensucrades de l'altres dia i... brutals !! coms et van dir a tu. I deixades 1 dia assecar amb la gelatina i el sucre, les vam trobar encara més bones que a les dues hores.
Repetirem per demà..

Mesilda ha dit...

Bona nit Gemma.
La sobrassada amb mel està molt bona,en coca no l'he provat però m'imagine que si la posen és perquè també queda bé.De totes maneres jo preferiria la teua combinació,encara que també provaria l'altra.
Per cert,tinc les tarongetes assequen-se,els he fet esta vesprada per a menjar-se-les demà en un natalici.Ja et contaré.
Besets.

Unknown ha dit...

Ostres, té una pinta fantàstica, i jo si la faría amb sobrassada, ens encanta a casa! El problema es que hauré d'esperar fins l'estiu, pq no tinc ni llardons, ni turró ni sobrassada,jajaja, si la aconsegueixo fer, em guanyo un premi,jajaja. La teva ha quedat de luxe total!!! Apuntada queda per quant tingui els ingredients principals ( dono llàstima,jaja). MIl petons bonica

famalap ha dit...

Qué receta tan curiosa...tengo que leerla con detenimiento, porque me apetece probarla...esa mezcla de dulce con la sobrasada, que por cierto me encanta, tiene que ser sorprendente.
Seguro que como en casa pasa como en la tuya, yo la hago, la mitad con alguna fruta o sin nada y la otra mitad, con la sobrasada... ya te cuento qué tal el experimento!!

Josepb.Menja de bacallà. ha dit...

Gemma; de segur que; "COC"LLONUDA. Gràcies per acostar-nos la cuina mallorquina¡¡.
Si te costes al meu blog, hi trobaràs la dieta d'en Chopin a Valldemosa¡¡
Que vaigi de gust Gemma¡¡ :-D

Alfons ha dit...

L'altre dia vaig tasatar a casa d'uns amics, una sobrassada tot just arribada de Mallorca, i elaborada artesanalment per uns familiars seus allà a l'illa, ... una delícia!! molt més suau, cremosa, i saborosa que les que s'acostumen a trobar per aquí (una cosa semblant passa amb el formatge de Maho)... Així que aquesta coca per un moment me l'imagino amb una sobrassada com aquella i.... màgic!!

maragda ha dit...

Una recepta ben curiosa, no m'imagino el seu sabor, però sortint de les teves mans de plata segur que està per repetir, no una vegada, sinó cinc!
Petons bonica!
PD: Vaig corrents a recuperar una recepta de les teves per fer-li una sorpresa per demà al Carles, encara que som de celebrar Sant Jordi segur que un detallet dolç li agradarà...

Cristina ha dit...

Una pinta fantàstica, l'any vinent la provaré amb la sobrassada, a casa ens agrada molt!!

Deana Sidney ha dit...

This is a brand new dish for me... great idea with the savory pork in the cake... lovely photo too!!!

El cullerot Festuc ha dit...

No coneixia aquesta recepta de coca de llardons mallorquina...quina pinta que tè!!! I amb sobrassada ha de ser massa de bona! ;)
A veure si la Xisca et passa les receptes que tots ens té molt intrigats de lo bones que han d'estar!
Petunets,
Eva.

HAVE REAL PIES IN BARCELONA ha dit...

Mhh...quina coca mes bona!!! i de llardons, bonisimaaaa!!!
Petons
Nuria

Montse ha dit...

Gemma tiene una pinta buenisima, pero como a tí, a casa la sobrasada ... no le va mucho y para colmo la fruita confitada tampoco. Así que tendria que variarla bastante ... pero me quedo con la tuya, porque a mi la fruta confitada sí que me gusta, por cierto para el roscón de reyes me costo mucho encontrarla , donde la compras tu? Saludos

Glòria ha dit...

Llardons, torró i sobrassada, un dolç i salat que no coneixia, però... per què no?. La sobrassada amb mel m'agrada molt!.

Reme y Núria ha dit...

Um, que bona, no l'havia sentit amb sobrassada mai, però sent de Paquita segur que estarà bonissima.
Petons

MªJose-Dit i Fet ha dit...

T´ha quedat una coca impresionant...és una pena que no vos agradi la sobrassada perquè mesclada amb dolç és ben bona...l´ensaïmada amb ella esta ummmm...petonets

Pebbles ha dit...

Ostres quina pinta més bona. El dolç i salat combinen molt bé. Potser em decideixo i la provo de fer, quan tingui sobradada d'allà.
Petonets,

ANNAFS ha dit...

Qué esponjosa... Jo no n' he fet mai amb llardons ( ens agraden sols, però amb la coca...) i amb sobrasada..sí que ens agrada però em sembla una mica agosarada, potser me l' hauria de menjar jo.
ptns

Marta ha dit...

Gemma, té una pinta increible! i aixó de la sobrasada s'ha de provar!
Petons

Eva Flores ha dit...

quan he llegit sobrasada no m'ho podia ni creure, pensava que no ho havia llegit bé. Se li nota molt el gust?
Fa tan bona pinta que vénen unes ganes terribles de tastar-la.
pt!

No tot són postres ha dit...

Nena, això és un COC amb majúscules, i com que ja saps que jo soc adicta a tot tipus de coc te'l copio!
PTNTS
Dolça

Gemma ha dit...

Gràcies pels comentaris, us animo a tots que la proveu!!! Tot i que la combinació en principi pot semblar sorprenent, ja veieu que tots els comentaris dels Illencs diuen que és molt bona!!!!

Aina ha dit...

Mmmm quina bona pinta tenen aquets postres... Gràcies a aquest bloc he pogut millorar la informació del meu bloc per un treball de la escola.

Assur ha dit...

Vaig, cosa gens estranya pel que fa a mi, de corcoll, i no t'he dit encara que vaig fer la coca seguint fil per randa la recepta (jo li vaig posar sobrassada), i el resultat hauria estat molt millor (més esponjosa) si hagués deixat reposar, com faig amb la massa de les magdalenes, una mica més abans de posar-la al forn. Ara bé, he de dir que no serà -ni molt menys!!!- la darrera vegada que la faré. És -i no em diguis exagerat- ;), una exquisidesa. Paraula de rossinià!